Olen myynyt IT-palveluja kolmen eri yrityksen tai yritysjatkumon palveluksessa ja/tai osakkaana. Ensimmäiset kymmenen vuotta itse kehitettyjen ratkaisujen viennissä Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin, ja sitten yli kaksi kymmentä vuotta erilaisten ulkomaisten päämiesten kehittämien ratkaisujen myynnissä kotimaassa ja Pohjoismaissa.

Koko työhistoriani löytyy tästä, mutta alla on muutama ote, joista olen erityisen iloinen. Nämä vetävät myös kiitolliseksi. On ollut iso onni joko osua erittäin osaaviin tiimeihin tai löytää mahdollisuus rakentaa tällainen. Parhaimmillaan tiimin panos on paljon suurempi kuin yksittäisten henkilöiden panosten summa.

Ehkä voisin auttaa myyntimenetelmiesi kehittämisessä? Olen Antti Sekin ja Otto Härkösen kirjassa Kevytyrittäjyys kertonut oman käsitykseni onnistuvasta myynnistä kymmenen teesin muodossa. Niiden otsikot on kirjattu alle. Tämä kahdeksan sivun kirjoitus löytyy tästä, ja sama asia laajempana 27-minuutin videona tästä.

Toivottavasti näistä on hyötyä jo tällaisenaan. Jos haluat muutaman tunnin tai päivän konsultoinnin puitteissa tarkentaa näitä omalle yrityksellesi sopivaksi, tai jos sinulla on tähän liittyvä toimeksianto, autan mielelläni. Ota yhteyttä: pertti.eskelinen@relaxell.fi

Myyntiteesini:

  1. Motivoin itseni: Haluan auttaa. En ole myymässä. Olen etsimässä uusia asiakkaita, jotka aidosti voivat hyötyä palvelustamme.
  2. Asetan itselleni mielekkään myyntitavoitteen
  3. Kerron oman stoorini jo etukäteen persoonallisesti, myyntiponnisteluni tueksi.
  4. Sopivien kohdeorganisaatioiden etsimisessä on luonnollista ja järkevää aloittaa tutuista.
  5. Uusien organisaatioiden löytämisessä analyysi on yleensä aakkosjärjestystä parempi.
  6. Oikean kohdehenkilön yritän löytää siten, että häiritsen mahdollisimman vähän.
  7. Haastavinta on saada vastapuolen huomio.
  8. Muistan ohjeen ”kuin vesi hanhen selästä” ja pidän yhteyttä.
  9. Yritän ymmärtää tarpeen ja löytää ratkaisun.
  10. Varmistan tarjotessani, että olen ymmärtänyt tarpeen oikein.